mobiliteitskaart-mobility-card-openbaar-vervoer-bus-trein-tram

Het openbaar vervoer nemen: trein, tram, metro en bus

Het openbaar vervoer maakt vandaag een cruciaal onderdeel uit van onze zakelijke mobiliteit. Verplaatsingen voor het werk gebeuren lang niet meer alleen met de auto, maar ook met de tram, bus en trein, al dan niet aangevuld met een ritje met de (deel)fiets of (deel)step. Of die bonte verzameling van trein- en tramticketjes dan voor jou extra administratieve rompslomp betekent? Helemaal niet. Alle verplaatsingen met het openbaar vervoer verschijnen gewoon op één periodieke factuur, die ook mobiliteitsuitgaven zoals taxi– of parkeerkosten oplijst.

Treinticket kopen met je mobiliteitskaart

Via de Milo-app die gekoppeld is aan de MAES Mobility Card koop je in een handomdraai je treintickets bij de NMBS. Bovendien kunnen jij en je medewerkers elke treinrit categoriseren. Is het een woon-werkverplaatsing, is het een verplaatsing naar een klant of hoort de rit bij nog een andere kostenpost, dan voeg je gewoon extra informatie toe. Kostennota’s en bonnetjes handmatig verwerken is met andere woorden voorgoed verleden tijd, en dat betekent een administratieve vereenvoudiging van formaat.

Van eenmalige busrit tot abonnement

Nemen jij en je werknemers de bus? Dan kunnen jullie je tickets van De Lijn rechtstreeks aanschaffen via de Milo-app – tenminste, als jullie MAES Mobility Card-houder zijn! Ook een abonnement bij De Lijn activeer en betaal je met je mobiliteitskaart. Eventuele kortingen die bepaalde steden of gemeenten aan hun inwoners cadeau doen, worden automatisch verrekend.

Brussels openbaar vervoer

Tot slot maakt de MAES Mobility Card het makkelijk om het openbaar vervoer te nemen in Brussel, inclusief de metro. Met deze mobiliteitskaart kun je namelijk terecht bij de betaalautomaten van GO en aan de loketten van Bootik en Kiosk. Werk je met de MOBIB-kaart? Dan koppel je die gewoon aan je MAES Mobility Card!

Vraag hier je MAES Mobility Card aan

  • Indien u geen btw-nummer maar een ondernemingsnummer heeft, mag u dit ingeven bij de opmerkingen
  • Please enter a number from 1 to 1000.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Veelgestelde vragen

Wat kost een MAES Mobility Card?

We verwijzen je graag door naar de tarieven van de MAES Mobility Card.

Hoe snel heb ik mijn MAES Mobility Card

Wanneer we de aanvraag krijgen gaan wij hier zo snel mogelijk mee aan de slag. Van zodra je een account krijgt moet je zelf nog we de MMC aanvragen. Na deze aanvraag wordt de MMC klaargemaakt en verzonden, dit kan wel tot 2 weken duren.

Help, mijn MAES Mobility Card is verloren of gestolen.

Ben je jouw MAES Mobility Card verloren of is deze gestolen? Geef deze vermissing dan direct door aan de politie en aan de MAES klantendienst. De MAES Mobility Card wordt dan onmiddellijk geblokkeerd. Het is ook mogelijk om online het verlies van je kaart te melden. Log hiervoor in op ‘Mijn MAES’ en klik op ‘verloren’ bij je gegevens en je kaart is direct geblokkeerd. De afdeling “Verloren en gestolen” is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar.

Bel MAES:

+(32) (0)3 889 89 89
Hierna zal direct een nieuwe MAES Mobility Card aangemaakt worden, welke zo snel mogelijk naar jou verstuurd wordt. De pincode van je nieuwe MAES Mobility Card zal niet wijzigen.

Wat zijn de voordelen van een MMC ?

Met een MMC doe je aan volledige kostencontrole omtrent mobiliteit. Alles wordt gecentraliseerd op 1 factuur en hierdoor hoef je geen bonnetjes meer bij te houden ( uitgezonderd restaurantbonnen).  Belgische BTW is op deze manier gemakkelijk terug te vorderen. In een tweede fase kan een mobiliteitskaart gebruikt worden voor budgetten toe te kennen aan werknemers in het kader van cafetariaplan / mobiliteitsbudget en flex plan.

Hoe moet ik een MAES Mobility card aanvragen?

Een MMC aanvragen kan door een mailtje te sturen naar mmc@maesmobility.be, wij bezorgen je dan de aanvraagformulieren. Hier kan je alle informatie terugvinden

Wordt mijn kaart GRATIS vervangen bij verlies , diefstal of beschadiging?

Nee. Indien u uw kaart verliest of wordt gestolen dan blokkeert u best de kaart via CARD STOP. Nieuwe kaarten worden afgeleverd tegen de geldende tarieven.

Kan ik met een BTW-nummer uit het buitenland de MAES Mobility Card aanvragen?

Nee , dit kan niet. Wij verwijzen u dan rechtstreeks door naar www.xximo.com

Kan ik mijn pincode aanpassen of de code overnemen van mijn bestaande (MAES) tankkaart ?

U kan uw pincode zelf kiezen bij het aanvragen van de MMC via een Self Service Webapplicatie. Deze code kan en mag dus dezelfde zijn als die  van een MAES tankkaart.

Kan mijn MMC op nummerplaat gezet worden ?

Een MMC is altijd op naam en persoonlijk. Op nummerplaat is niet mogelijk en ze is ook niet overdraagbaar aan derden.

Hoe zit dat met buitenlandse BTW ?

Voor in het buitenland gedane uitgaven ontvang je van ons een factuur met buitenlandse BTW, deze kun je niet in België verrekenen.

Je hebt daar twee opties:

  1. Zelf terugvragen in het betreffende land via Intervat/VatRefund;
  2. Of je kan dit laten doen door onze partner VAT-IT. MAES heeft met hen een gunstig tarief onderhandeld (20% van het BTW bedrag op basis van no cure no pay) om je BTW terug te vragen. Stuur in dat geval een mailtje naar maes@vatit.com en zij nemen contact met je op.

Welke BTW kan ik recupereren ?

Enkel Belgische BTW kan worden teruggevorderd. Wat betreft parking zal alle BTW duidelijk op de factuur staan. Voor straatparkeren is er geen BTW heffing , wel voor parkeren na bareel. Wat betreft recuperatie van BTW op restaurantuitgaven dient u de bonnen wel bij te houden aangezien drank en voeding een apart tarief hebben en deze dus enkel op het restaurantticket worden uitgesplitst.

Kan de kilometerstand ingave uitgezet worden ?

Nee , dit kan niet. Om tijd te besparen kan u wel altijd ‘ 0 (nul) ‘ ingeven bij ingave van de kilometers alvorens het tanken.

Ik ben particulier. Kan ik de kaart ook aanvragen?

De kaart is enkel bestemd voor de houders van een BTW – of ondernemingsnummer.

Kan ik mijn OBU vervangen door de MMC?

Nee , dat kan niet. Je kan met de MMC wel tol betalen in Europa maar voor de kilometerheffing          ( rekeningrijden ) blijft een OBU sowieso nodig.

Waar in Europa kan ik tanken met mijn Maes Mobility Card?

In België kan je met de MAES Mobility Card tanken op al onze eigen stations. Je vindt ze hier. Buiten België kan je in de volgende landen tanken op stations waar ze een VISA kaart accepteren:  Andorra, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland.

Kan de Maes Mobility Card mijn bestaande MAES tankkaart vervangen?

Afhankelijk van individuele behoeften kan dit zeker. Zoek je enkel een tankkaart waarmee je voordelig kan tanken? Dan is de MAES tankkaart de beste optie. Heb je meer mobiliteitsopties nodig? Onthoud dan dat je met de MMC dezelfde condities geniet als met onze MAES tankkaart.

Wat is het verschil tussen een MAES tankkaart en een MAES Mobility Card?

Met een mobiliteitskaart kan je o.a.  Europees tanken, elektrisch laden , tickets voor het openbaar vervoer kopen , parkingkosten betalen (ondergronds en bovengronds ) en meer…. – Kijk ook hier voor meer info.

Hoe kan ik een extra kaart aanvragen?

Dit kun je eenvoudig doen via de online beheermodule van de MAES Mobility Card.

Kan ik vignetten betalen (bvb. Oostenrijk , Zwitserland) met de MMC?

Als de kaarthouder is geautoriseerd voor Parking / Toll en de betalingen fysiek worden gedaan, waarbij de afrekening op de terminal daadwerkelijk plaatsvindt op de code voor “Toll & Bridge fees”, dan kunnen deze Eurovignetten inderdaad worden aangeschaft. Via internet is dit echter niet mogelijk.

Meer tonen

Mobiliteit beheren was nooit zo eenvoudig

Makkelijk het openbaar vervoer nemen en tal van andere mobiliteitsvoordelen?