MAES ALGEMENE VOORWAARDEN

Deel 1. Definities.

Artikel 1 Definities.

In deze algemene voorwaarden worden de volgende definities gehanteerd:

  • Account: een door de Kaartbeheerder geopend klantnummer voor een Klant met een goedgekeurde kredietlimiet voor het afnemen van Brandstofproducten in een Tankstation.
  • Brandstofproducten: alle vormen van diesel-, benzine- en andere aardolie- en gasolieproducten, en alle aanverwante producten en diensten, die van tijd tot tijd door MAES aan de Klant worden geleverd.
  • Kaart: één of meerdere door de Kaartbeheerder aan een Klant verstrekte tankkaart(en), die de Klant onder de overeengekomen voorwaarden en modaliteiten de mogelijkheid geven om in het netwerk van Tankstations Brandstofproducten af te nemen.
  • Kaartbeheerder: MAES of elke onderneming waarmee MAES een overeenkomst heeft gesloten voor het uitgeven van Kaarten en het verwerken van transacties.
  • Kaartovereenkomst: de overeenkomst die tussen MAES en de Klant wordt gesloten inzake het gebruik van de Kaart, inclusief alle bijlage(n) en eventuele addenda daartoe.
  • Kaarthouder: de Klant of de door Klant aangewezen natuurlijke persoon die gerechtigd is gebruik te maken van de Kaart.
  • Klant: de natuurlijke- of rechtspersoon die (i) een Leveringsovereenkomst heeft gesloten en/of (ii) een Kaartovereenkomst heeft gesloten.
  • Klant-Consument: iedere Klant die een natuurlijke persoon is en die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.
  • Leveringsovereenkomst: de overeenkomst tussen MAES en de Klant betreffende de levering van Brand- stofproducten buiten het netwerk van Tankstations.
  • MAES: de naamloze vennootschap ETABLISSEMENTEN J. MAES ZONEN, ingeschreven in het rechts- personenregister van Antwerpen, afdeling Mechelen, met zetel te 2880 Bornem, Reedonk 12 en met on- dernemingsnummer 0429.995.654.
    Pagina 2 van 15
  • Persoonlijke Pagina: het besloten gedeelte op de website van MAES (cards.maes-oil.be) waartoe de Kaarthouder toegang heeft en waarop de Klant zijn gebruik en de gebruiksmogelijkheden van de Kaart kan inzien.
  • Pincode: de door de Kaarthouder gekozen combinatie van vier cijfers waarmee de Kaart wordt beveiligd bij het gebruikmaken van de Kaart.
  • Tankstation: een verkooppunt waar Brandstofproducten worden verkocht en dat behoort tot het netwerk van tankstations waarvoor de specifieke Kaart van de Klant geautoriseerd is en dat gemachtigd is om de Kaart te aanvaarden.
  • Wachtwoord: het door de Kaarthouder gekozen wachtwoord, nodig voor het verkrijgen van toegang tot de Persoonlijke Pagina

Deel 2. Algemene bepalingen

Artikel 2 Toepassingsgebied.

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke levering van Brandstofproducten door MAES aan of ten behoeve van Klanten evenals op de Kaarten. Zij maken aldus integrerend deel uit van iedere Leveringsovereenkomst en van iedere Kaartovereenkomst.
  2. De Klant erkent en aanvaardt dat de gebeurlijke eigen algemene of bijzondere voorwaarden van de Klant uitdrukkelijk worden uitgesloten, zelfs al worden deze op een later tijdstip meegedeeld.

Artikel 3 Prijzen.

  1. MAES respecteert de maximumprijzen zoals vastgelegd op basis van de programmaovereenkomst betreffende de regeling van de maximumverkoopprijzen van de aardolieproducten. Bij levering van de Brandstofproducten kan de totaalprijs mogelijk hoger liggen dan de officiële maximumprijs. Deze verhoging is evenwel het gevolg van het gebruik van additieven dewelke niet inbegrepen zijn in de officiële maximumprijs en die als supplement worden aangerekend.
  2. Behoudens ingeval van een verkoop aan een Klant-Consument en tenzij door MAES anders aangegeven, zijn de opgegeven prijzen uitgedrukt in euro, exclusief belastingen, taksen, retributies, heffingen en accijnzen. De belastingen, taksen, retributies, heffingen en accijnzen zijn steeds ten laste van de Klant en worden door MAES aan de Klant doorgerekend.
  3. MAES kan, naar alle redelijkheid, servicetoeslagen vastleggen en veranderen, dewelke zullen gelden voor de toekomst. De lijst van servicetoeslagen zijn steeds raadpleegbaar via www.maes-mobility.be.

Artikel 4 Betaling.

  1.  De Klant aanvaardt uitdrukkelijk (i) dat facturen en overige correspondentie enkel elektronisch per e-mail als bijlage worden verzonden, (ii) dat de elektronische facturen als originele facturen dienen te worden beschouwd en (iii) ziet er uitdrukkelijk van af om de geldigheid van deze elektronische facturen te betwisten. Indien de Klant ervoor kiest om een papieren factuur te ontvangen, zal hij dit aan MAES kenbaar maken. Behoudens ingeval van dergelijk verzoek door een Klant-Consument, behoudt MAES zich in dit geval het recht voor om hiervoor een bijkomende kost aan te rekenen van EUR 5,- per omslag.
  2. De Klant moet de verschuldigde bedragen uiterlijk op de vervaldag betalen, tenzij schriftelijk anders is overeen- gekomen.
  3. MAES heeft het recht om:
    1. betalingen eerst toe te rekenen op de eventueel verschuldigde kosten, de conventionele forfaitaire schadevergoeding en alle vervallen moratoire interesten alvorens deze toe te rekenen op de openstaande hoofdsom(men); en
    2. alle bedragen die zij aan de Klant uit welken hoofde ook verschuldigd zou zijn te compenseren met de bedragen die de Klant aan haar verschuldigd is, ongeacht of deze bedragen al dan niet opeisbaar zijn.

Artikel 5 Wanprestatie.

  1. Bij gebrek aan betaling binnen de vervaltermijn van één of meerdere facturen:
    1. heeft MAES van rechtswege en zonder ingebrekestelling recht op:
      1. betaling van moratoire interesten aan een conventionele interestvoet van 8% per jaar vanaf de datum van opeisbaarheid van iedere factuur tot op de datum van volledige betaling; en
      2. betaling van een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het openstaande bedrag met een minimum van EUR 40,-,
        onverminderd het recht van MAES om bijkomende schadevergoeding te vorderen, indien zij kan aantonen dat haar schade hoger is dan voormelde bedragen;
    2. heeft MAES het recht om eventuele toegestane kortingen aan de Klant in te trekken;
    3. worden alle openstaande maar nog niet vervallen facturen van rechtswege en zonder ingebrekestelling opeisbaar;
    4. heeft MAES het recht om de nog uit te voeren verbintenissen jegens de Klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling op te schorten totdat zij volledige betaling heeft ontvangen; en
    5. zal de Klant, indien MAES voor reeds vervallen schuld(en) een afbetalingsplan heeft toegestaan aan de Klant, het voordeel van de gespreide betaling verliezen en wordt de volledige schuld, verhoogd met de moratoire interesten aan de conventionele interestvoet en de conventionele, forfaitaire schadevergoeding, van rechtswege en zonder ingebrekestelling opeisbaar.
  2. Bij twijfel over de solvabiliteit van de Klant, daarbij inbegrepen, doch niet beperkt tot, het niet of het laattijdig betalen van één of meerdere facturen, het leggen van beslag lastens de Klant (gebeurlijk ook door een derde), het aanvragen van betalingsuitstel, het aanvragen van een gerechtelijke reorganisatie of een gelijkaardige procedure, het stopzetten van de activiteiten van de Klant en de invereffeningstelling van de Klant, zal de Klant, op eenvoudig verzoek van MAES, een zekerheid verstrekken en die zekerheid in stand houden voor het bedrag dat, van het type dat, in de vorm die en bij de instellingen die MAES naar eigen goeddunken te allen tijde kan bepalen. Indien de Klant nalaat dit te doen, is MAES gerechtigd om alle leveringen op te schorten.

Artikel 6 Aansprakelijkheid.

  1. De levering van Brandstofproducten geschiedt op risico van de Klant die zich tegen mogelijke schadegevallen behoorlijk dient te verzekeren.
  2. MAES is slechts aansprakelijk voor schade veroorzaakt door de niet-uitvoering, de niet-volledige uitvoering, de niet-tijdige uitvoering of de niet-behoorlijke uitvoering van haar verbintenissen ingeval van opzettelijke of grove fout. Deze aansprakelijkheid is desgevallend enkel beperkt tot de voorzienbare, directe en persoonlijke schade van de Klant, met uitsluiting van alle indirecte, gevolg- of immateriële schade waaronder, zonder limitatief te zijn, gederfde winst, verlies van inkomsten, financieel verlies, personeelskosten, schade aan eigendom of schade aan derden. De aansprakelijkheid van MAES is in ieder geval beperkt tot het laagste bedrag van (i) de uitkering waarop MAES aanspraak kan maken krachtens een daartoe gesloten aansprakelijkheidsverzekering, en (ii) het bedrag dat de Klant aan haar betaald heeft voor de levering van de Brandstofproducten die aanleiding heeft gegeven tot de schade van de Klant, waarbij een reeks van gebeurtenissen die eenzelfde schade veroorzaken als één gebeurtenis worden beschouwd.
    De Klant aanvaardt uitdrukkelijk en onvoorwaardelijk te verzaken aan iedere verdere aanspraak op schadevergoeding van welke aard dan ook ten laste van MAES.
  3. Indien de Klant van mening is dat de door MAES geleverde Brandstofproducten, of het daarvoor in rekening gebrachte bedrag, niet voldoet aan hetgeen partijen daarover zijn overeengekomen, dient de Klant MAES daar- van schriftelijk in kennis te stellen binnen 8 (acht) dagen na levering, dan wel 8 (acht) dagen na het moment waarop de Klant redelijkerwijs bekend kon zijn met de door hem gestelde tekortkoming, bij gebreke waarvan de Klant terzake geen aanspraken meer kan doen gelden. Iedere vordering tot schadevergoeding tegen MAES (behalve deze die door MAES schriftelijk en uitdrukkelijk is erkend) vervalt door het enkele verloop van een termijn van 1 (één) maand nadat de Klant de schade heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken.

Artikel 7 Eigendomsvoorbehoud en risico.

  1. MAES behoudt de exclusieve eigendom van alle door haar geleverde Brandstofproducten tot alle bedragen die uit hoofde van de levering verschuldigd zijn, inclusief de eventueel in geval van laattijdige betaling verschuldigde forfaitaire schadevergoeding, moratoire interesten en kosten, integraal betaald zijn. De Klant verbindt zich ertoe deze Brandstofproducten niet te vervreemden of te verwerken alvorens volledige betaling.
  2. Het risico met betrekking tot de Brandstofproducten gaat evenwel reeds over op de Klant op het moment dat de Brandstofproducten het vulpistool verlaten.

Artikel 8 Overmacht.

  1. MAES zal niet aansprakelijk zijn voor de niet-uitvoering of de laattijdige uitvoering van haar verbintenissen ingeval van overmacht. Onder overmacht worden alle omstandigheden begrepen die niet te wijten zijn aan een fout in hoofde van MAES en die de uitvoering van haar verbintenissen onmogelijk maken, bemoeilijken, vertragen of kostelijker maken, zoals onder meer doch niet uitsluitend:
    1. stakingen, sociale geschillen van alle aard, gedeeltelijke of algemene stopzetting van werk, weigering om het even welk werk uit te voeren (ongeacht of het voorgaande wettelijk toegelaten is, of al dan niet betrekking heeft op de eigen werknemers van MAES);
    2. brand, ongevallen, uitzonderlijke verkeershinder, storm, sneeuw en overstromingen;
    3. enige onmogelijkheid om Brandstofproducten of de grondstof waaruit de Brandstofproducten rechtstreeks of onrechtstreeks worden afgeleid, te verkrijgen;
    4. technische problemen of storingen met betrekking tot Tankstations, installaties, machines, voorzieningen, transportuitrustingen, communicatiesystemen, computersystemen of kaartlezers;
    5. de naleving te goeder trouw van eventuele reglementeringen, bevelen of aanvragen van, of tussenkomsten door, of beperkingen opgelegd door internationale, nationale, provinciale, haven- of andere open- bare instanties of elke persoon die stelt ten behoeve van dergelijke instanties te handelen (ongeacht of ze uiteindelijk al dan niet geldig worden bevonden); of
    6. de dreiging van of redelijke bezorgdheid over een van de bovenstaande gebeurtenissen.
  2. Het ontoerekenbaar en onvermijdbaar karakter van voormelde omstandigheden wordt steeds geacht verworven te zijn.

Artikel 9 Informatieverplichting.

  1. De Klant dient iedere wijziging van zijn contactgegevens onverwijld ter kennis te brengen van MAES. Ingeval van wijziging van e-mailadres en/of van contactpersoon voor het versturen van de elektronische facturen naar de Klant, verbindt de Klant zich ertoe de Kaartbeheerder hiervan onmiddellijk via de Persoonlijke Pagina of per e-mail op het volgend adres te verwittigen: tankkaart@maes-oil.be.
  2. Behoudens indien anders aangegeven, dient de Klant kennisgevingen aan MAES steeds te verzenden naar het adres van haar maatschappelijke zetel. MAES kan kennisgevingen aan de Klant toezenden aan het postadres, het faxnummer of het e-mailadres opgegeven door de Klant, of, al naar gelang het geval, zoals dit blijkt uit de publicaties in het Belgisch Staatsblad of andere publiek toegankelijke databanken.

Artikel 10 Privacy en persoonsgegevens.

MAES gebruikt uw persoonsgegevens in overeenstemming met haar privacy policy, dewelke beschikbaar is op https://www.maes-oil.be/nl/privacy-policy/.

Artikel 11 Uitvoering door derden

MAES heeft steeds het recht om haar verbintenissen te laten uitvoeren door door haar gekozen derden, zoals subleveranciers en onderaannemers.

Artikel 12 Contractoverdracht

MAES heeft het recht om iedere overeenkomst tussen haar en de Klant over te dragen aan een derde, i.h.b. aan ondernemingen die tot de groep van MAES behoren, zonder hiervoor de voorafgaande toestemming van de Klant te behoeven.

Artikel 13 Wijzigingen.

MAES kan onderhavige algemene voorwaarden wijzigen. Deze wijzigingen worden van kracht na het verstrijken van een termijn van 2 maanden vanaf het ogenblik waarop ze aan de Klant werden meegedeeld, indien hij desgevallend binnen dezelfde termijn de Kaartovereenkomst of Leveringsovereenkomst niet heeft beëindigd.

Artikel 14 Deelbaarheid.

Indien een bepaling van deze algemene voorwaarden onder het toepasselijke recht geheel of gedeeltelijk on- wettig, nietig of onafdwingbaar wordt verklaard, wordt de betreffende bepaling of het betreffende deel ervan geacht geen deel uit te maken van deze algemene voorwaarden, en blijft de wettigheid, geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden behouden. In dergelijk geval zullen MAES en de Klant onmiddellijk en te goeder trouw onderhandelen over een geldige vervangingsbepaling die de oorspronkelijke bedoeling van partijen zo dicht mogelijk benadert en hetzelfde of een zo gelijkaardig mogelijk economisch effect heeft.

Artikel 15 Toepasselijke recht en bevoegde gerecht.

  1. De rechtsverhoudingen tussen MAES en de Klant worden uitsluitend beheerst door het Belgische recht.
  2. In geval van geschillen zijn enkel de rechtbanken van het rechtsgebied van de maatschappelijke zetel van MAES bevoegd, tenzij de wet op dwingende wijze een andere bevoegde rechter aanwijst.

Deel 3. Leveringsovereenkomst.

Artikel 16 Toepassingsgebied

De bepalingen van dit deel 3 gelden, naast de bepalingen van deel 2 en de bijzondere voorwaarden die overeengekomen werden, specifiek voor Leveringsovereenkomsten.

Artikel 17 Totstandkoming.

  1. De Leveringsovereenkomst tussen MAES en de Klant komt slechts tot stand nadat de Klant een bestelling tot levering van Brandstofproducten heeft geplaatst en MAES deze bestelling uitdrukkelijk heeft aanvaard. MAES kan steeds vereisen dat een mondelinge (telefonische) bestelling eerst schriftelijk bevestigd wordt door de Klant, alvorens tot levering over te gaan, i.h.b. wanneer het bewijs in burgerlijke zaken van toepassing is. De aanvaarding van de bestelling door MAES kan ook blijken uit het feit dat zij tot levering overgaat.
  2. MAES zal Brandstofproducten leveren zoals in de Leveringsovereenkomst bepaald. De Klant zal de bestelde Brandstofproducten afnemen, de overeengekomen prijs betalen en de andere bepalingen van de Leveringsovereenkomst naleven. De Leveringsovereenkomst doet geen afbreuk aan de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen.
  3. Indien de Leveringsovereenkomst kwalificeert als een overeenkomst op afstand of een buiten de verkoopruimten gesloten overeenkomst, zoals gedefinieerd in het Wetboek van Economisch Recht, beschikt de Klant-Consument over een herroepingsrecht zoals bedoeld in artikel VI.45, §1 8° en artikel VI.64, §1, 7° WER. De Klant- Consument kan van dit herroepingsrecht gebruik maken door binnen de veertien dagen na de bevestiging van het sluiten van de Leveringsovereenkomst MAES schriftelijk in kennis te stellen van het feit dat hij van dit her- roepingsrecht gebruik wenst te maken. Dit schrijven bevat o.m. de gegevens van de Klant-Consument, de datum van bestelling van de Brandstofproducten, de aanwijzing van de bestelde Brandstofproducten(en), de datum van herroeping en de handtekening van de Klant-Consument. Indien de Klant-Consument MAES uitdrukkelijk ver- zoekt om de bestelde Brandstofproducten binnen de termijn van het herroepingsrecht reeds te leveren, wordt de Klant-Consument geacht uitdrukkelijk afstand te doen van zijn herroepingsrecht.

Artikel 18 Annulering.

  1. Elke vraag tot annulering van een Leveringsovereenkomst door de Klant moet schriftelijk gebeuren en heeft slechts uitwerking na schriftelijke aanvaarding door MAES.
    Bij annulering van een bestelling door de Klant is de Klant een forfaitaire vergoeding van 35% van de prijs van de bestelling verschuldigd.
  2. De voorgaande paragraaf is echter niet van toepassing indien de Klant-Consument gebruik maakt van zijn recht om de Leveringsovereenkomst, die zou kwalificeren als een overeenkomst op afstand of een buiten de verkoop- ruimten gesloten overeenkomst, te herroepen op grond van zijn herroepingsrecht zoals bedoeld in Artikel 17§ 3 van deze algemene voorwaarden.

Artikel 19 Prijs.

  1. De bestelling van Brandstofproducten voor levering buiten het netwerk van Tankstations wordt onder voorbehoud aangenomen en uitgevoerd tegen de geldende prijs van kracht op de dag van de bestelling.
  2. Elke verandering van één of meerdere elementen die de berekeningsbasis van de verkoopprijzen uitmaken, die op basis van objectieve omstandigheden kunnen worden vastgesteld en die niet uitsluitend toe te rekenen zijn aan de eenzijdige wilsuiting van MAES (daarbij inbegrepen, doch niet beperkt tot, een verhoging van belastingen, taksen, retributies, heffingen en accijnzen), geeft MAES het recht de op dat ogenblik aangegane verbintenissen te herzien en aan te passen aan de situatie zoals deze geldt op het ogenblik dat de Brandstofproducten worden geleverd.

Artikel 20 Leveringstermijnen.

  1. Alle door MAES genoemde leveringstermijnen worden naar beste weten meegedeeld op grond van de gegevens die bij MAES op het moment van het opgeven van de respectieve leveringstermijn bekend waren. Behoudens ingeval van levering aan een Klant-Consument, zijn de opgegeven leveringstermijnen slechts dwingend indien schriftelijk en uitdrukkelijk wordt overeengekomen dat de uitvoeringstermijn dwingend is door de expliciete ver- melding van “dwingende uitvoeringstermijn” in de Leveringsovereenkomst. MAES zal naar beste vermogen de vooropgestelde leveringstermijn proberen te eerbiedigen.
  2. Behoudens ingeval van een levering aan een Klant-Consument, zal de Klant ingeval van vertraging in de uitvoering in geen geval de ontbinding van de overeenkomst kunnen eisen – tenzij MAES veertien dagen nadat zij per aangetekende brief in gebreke gesteld werd door de Klant nog steeds niet uitgevoerd heeft – en zal de Klant in geen geval enige schadevergoeding of boete van welke aard ook van MAES kunnen eisen.

Artikel 21 Levering.

  1. De Klant zal MAES alle informatie bezorgen die nodig is om de Brandstofproducten gemakkelijk en veilig te kunnen leveren. Wanneer er zich specifieke leveringssituaties voordoen eigen aan de plaats van de levering, zal de Klant MAES er schriftelijk van in kennis stellen op het ogenblik van de bestelling.
  2. De geleverde hoeveelheid van een Brandstofproduct wordt vastgesteld bij de Klant door middel van de meter- standen op de tankwagen af te lezen voor en na levering. Een exemplaar van de afleveringsbon met ticketprint van de meterstanden wordt steeds bij de Klant achtergelaten. De Klant aanvaardt deze ticketprint als bewijs van de geleverde hoeveelheid. MAES kan van de Klant eisen deze ticketprint af te tekenen.
  3. Wanneer de levering van Brandstofproducten niet plaats kan vinden door toedoen van de Klant, zullen de hier- door veroorzaakte kosten aan hem worden doorberekend.

Artikel 22 Aansprakelijkheid

  1. De leveringen van Brandstofproducten door MAES gebeuren volgens de onderrichtingen van de Klant, dewelke verantwoordelijk is voor de door hem verstrekte informatie en hiervoor de volledige aansprakelijkheid draagt. De Klant die wenst dat de tankwagen van MAES zich op zijn terrein begeeft, garandeert dat de ondergrond vol- doende sterk is om de tankwagen te dragen en dat er voldoende manoeuvreerruimte is voor de tankwagen. In geen geval kan MAES aangesproken worden voor schade aan de ondergrond veroorzaakt door de tankwagen ten gevolge van gebrekkige stabiliteit of onvoldoende manoeuvreerruimte.
  2. De Klant draagt als enige de volledige verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor:
    1. het feit dat de opslagtank en de bijhorende stukken gefabriceerd en geïnstalleerd zijn en gebruikt worden met, eerbiediging van alle geldende milieureglementeringen, en in het bijzonder met betrekking tot de opslag van vloeibare brandstoffen; en
    2. de capaciteit van zijn opslagtank.
  3.  MAES zal onder geen enkel beding aansprakelijk zijn voor de overvulling ten gevolge van een te grote levering indien deze het gevolg is van onjuiste, dan wel onvolledige, informatie gegeven door de Klant.
  4. MAES wijst elke aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt bij de levering van Brandstofproducten ingevolge gebrekkig opslagmateriaal of gebreken aan de leveringsplaats af.
  5. De Klant heeft de verplichting om MAES te verwittigen van elk probleem dat zich zou kunnen voordoen tijdens de levering van Brandstofproducten, en dit ten laatste op het ogenblik van de bestelling. Bij gebreke hieraan zal MAES geen enkele aansprakelijkheid dragen indien er zich alsnog problemen zouden voordoen die hiermee verband houden.

Deel 4. Kaart.

Artikel 23 Toepassingsgebied

De bepalingen van dit deel 4 gelden, naast de bepalingen van deel 2 en de bijzondere voorwaarden die overeengekomen werden, specifiek voor Kaartovereenkomsten.

Artikel 24 Algemene bepalingen.

  1. De Kaartovereenkomst tussen MAES en de Klant komt slechts tot stand nadat de Klant een aanvraag tot het toekennen van een of meerdere Kaarten heeft geplaatst en MAES deze aanvraag uitdrukkelijk heeft aanvaard.
  2. Indien de Kaartovereenkomst kwalificeert als een overeenkomst op afstand of een buiten de verkoopruimten gesloten overeenkomst, zoals gedefinieerd in het Wetboek van Economisch Recht, beschikt de Klant-Consument over een herroepingsrecht zoals bedoeld in artikel VI.45, §1 8° en artikel VI.64, §1, 7° WER. De Klant- Consument kan van dit herroepingsrecht gebruik maken door binnen de veertien dagen na de bevestiging van het aanvaarden van de aanvraag tot sluiten van een Kaartovereenkomst MAES schriftelijk in kennis te stellen van het feit dat hij van dit herroepingsrecht gebruik wenst te maken. Dit schrijven bevat o.m. de gegevens van de Klant-Consument, de datum van herroeping en de handtekening van de Klant-Consument. Indien de Klant- Consument gebruik maakt van dit herroepingsrecht zal de Kaartovereenkomst van rechtswege ophouden te bestaan en zal, desgevallend, de Klant-Consument niet langer gebruik mogen maken van de eventueel reeds ter beschikking gestelde Kaart(en) en zal hij deze onverwijld terugbezorgen aan MAES.
  3. MAES beslist vrij om op vraag van de Klant al dan niet een Kaart toe te kennen. Kaarten worden enkel uitgegeven na ondertekening van een Kaartovereenkomst door MAES en de Klant.
  4. Na ontvangst van de ingevulde aanvraag zal MAES bij haar kredietverzekeraar dekking aanvragen voor de kredietrisico’s op de Klant. Indien er geen dekking wordt gegeven, kunnen Kaarten enkel worden verstrekt nadat de Klant een (bank)waarborg verstrekt. Na het bekomen van een kredietlijn of (bank)waarborg zal MAES de gevraagde Kaart(en) en Pincode(s) geblokkeerd toezenden aan de Klant. Na bevestiging van ontvangst door de Klant, zal MAES de Kaart(en) activeren.
  5. Wanneer de Kaartovereenkomst door MAES en de Klant is ondertekend, wordt een Account geopend met een door de Kaartbeheerder goedgekeurde kredietlimiet en met de tussen MAES en de Klant overeengekomen restricties dan wel uitbreidingen.
  6. Indien de Kaarthouder en de Klant niet dezelfde persoon zijn, zorgt de Klant ervoor dat de Kaarthouder de geldende voorwaarden respecteert en is de Klant aansprakelijk voor de gevolgen voortvloeiend uit diens gebruik van de Kaart. Alle bepalingen van deze algemene voorwaarden en de Kaartovereenkomst zijn onverkort van toepassing op de Kaarthouder.
  7. De Kaart blijft te allen tijde eigendom van MAES en wordt door de Klant op eerste verzoek teruggegeven. Noch de Klant, noch de Kaarthouder mogen iets aan de Kaart veranderen en deze niet kopiëren.
  8. De Kaart, de Pincode en het Wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Enkel de Kaarthouder is gerechtigd en bevoegd om gebruik te maken van de Kaart, de Pincode en het Wachtwoord ten behoeve van zichzelf, of, desgevallend, in de hoedanigheid van zelfstandig dienstverlener of werknemer in dienst bij Klant. Het is de Kaarthouder uitdrukkelijk verboden om de Kaart, de Pincode en het Wachtwoord op welke wijze dan ook ter beschikking te stellen (op actieve of op passieve wijze) aan derden.
  9. De Klant kan via de klantenservice van de Kaartbeheerder of, indien mogelijk, via de Persoonlijke Pagina, per Kaart een aantal restricties opgeven met betrekking tot onder meer, doch niet uitsluitend bedoeld, kaartlimieten, geografisch gebied en productsoort. Er geldt een gemiddelde verwerkingstijd van 1 werkdag.
  10. Het gebruikte krediet van het Account mag de vastgestelde kredietlimiet voor de rekening nooit overschrijden.
  11. De Kaart is enkel geldig binnen het netwerk van Tankstations.

Artikel 25 Duur.

  1. De Kaart kan gebruikt worden en geldt gedurende de gehele duurtijd van de Kaartovereenkomst.
  2. De duur van de Kaartovereenkomst is vastgelegd in de bijzondere voorwaarden.
    Bij gebrek aan uitdrukkelijk bepaling over de duur van de Kaartovereenkomst in de bijzondere voorwaarden wordt zij geacht van onbepaalde duur te zijn. De Klant kan de Kaartovereenkomst met onmiddellijke ingang opzeggen door het versturen van een aangetekende opzeggingsbrief aan MAES. MAES kan de Kaartovereenkomst opzeggen door het versturen van een aangetekende opzeggingsbrief aan de Klant en met inachtneming van een opzeggingstermijn van één maand, te rekenen vanaf de verzending van voormelde opzeggingsbrief.
  3. Niettegenstaande het voorgaande en eventuele andere rechtsmiddelen die MAES ter beschikking staan, kan de Kaartovereenkomst in de volgende gevallen met onmiddellijke ingang door MAES worden beëindigd, na mede- deling aan de Klant, indien:
    1. de Klant in gebreke blijft om over te gaan tot betaling op de vervaldag van één of meerdere facturen;
    2. de Klant zijn kredietlimiet overschrijdt;
    3. de Klant nalaat voldoende zekerheid te verstrekken of in stand te houden;
    4. eventuele verstrekte bankwaarborg(en) worden beëindigd;
    5.  eventuele kredietlijnen door de kredietverstrekker van de Klant worden ingetrokken;
    6. een vermoeden van fraude of misbruik van de Kaart(en) van de Klant bestaat, of indien dergelijke fraude of misbruik werd vastgesteld;
    7. MAES een kredietbeoordeling voor de Klant uitvoert en/of bekomt (in verband waarmee de Klant er hierbij mee instemt dat MAES deze kredietbeoordeling van tijd tot tijd uitvoert en/of bekomt) die naar de mening van MAES niet aan de verwachtingen voldoet;
    8. MAES van mening is dat er objectieve redenen zijn om aan te nemen dat de financiële toestand van de Klant aangetast of onstabiel is geworden of dreigt te worden;
    9. de Klant een materiële inbreuk pleegt op enig (ander) artikel van deze algemene voorwaarden en/of de Kaartovereenkomst; of
    10. de Klant zijn rechten en verplichtingen uit de Kaartovereenkomst zonder de uitdrukkelijke en geschreven toestemming van MAES overdraagt.
  4. Ingeval van beëindiging van de Kaartovereenkomst, om welke reden ook, is de Klant ertoe gehouden de Kaart onverwijld terug te bezorgen aan de Kaartbeheerder en is het de Klant en, desgevallend, de Kaarthouder, ten strengste verboden om verder gebruik te maken van de Kaart.

Artikel 26 Gebruik.

  1. De Kaart mag alleen gebruikt worden door de Klant of, desgevallend, de Kaarthouder, voor het verkrijgen van Brandstofproducten op die Tankstations zoals overeengekomen met de Klant.
  2. De Kaarthouder dient zorgvuldig om te gaan met de Kaart, de Pincode en het Wachtwoord. De Kaarthouder dient alle maatregelen te nemen om voor de veiligheid van de Kaart, de Pincode en het Wachtwoord zorg te dragen en onbevoegd gebruik ervan te voorkomen.
  3. De Kaart mag alleen gebruikt worden voor aankopen op het Account van de Klant binnen de door de Kaartbeheerder vastgestelde kredietlimiet en met inachtneming van de van toepassing zijnde restricties.
  4. De Kaarthouder dient de Kaart onmiddellijk te laten blokkeren als daartoe reden is. In dat kader dient de Kaart- houder te allen tijde op de hoogte te blijven van de voorschriften die MAES geeft, bijvoorbeeld om fraude met de Kaart en de Pincode te voorkomen.
  5. De Kaarthouder is verplicht om de Kaart altijd veilig en zorgvuldig te bewaren. De Kaarthouder zal er in dit verband voor zorgen dat:
    1. niemand de Kaart in de opbergplaats waarin de Kaart is opgeborgen, kan zien als de Kaarthouder de Kaart niet gebuikt;
    2. niemand kan zien waar de Kaarthouder de Kaart opbergt;
    3. de Kaarthouder de Kaart zo opbergt dat niemand de Kaart ongemerkt kan wegnemen; en
    4. de Kaarthouder er zorg voor draagt dat hij de Kaart niet verliest.
  6. De Kaarthouder is verplicht om de Kaart altijd zorgvuldig te gebruiken. Daarvoor gelden in ieder geval de volgende regels:
    1. de Kaarthouder geeft de Kaart nooit uit handen, ook niet als een andere persoon hem wil helpen;
    2. de Kaarthouder verliest de Kaart geen moment uit het oog totdat de Kaart weer veilig is opgeborgen;
    3.  de Kaarthouder controleert altijd of hij de eigen Kaart terugkrijgt na gebruik en deze niet is omgewisseld met een andere kaart;
    4. de Kaarthouder volgt de aanwijzingen op de betalingsterminal met betrekking tot de veiligheid van die betalingsterminal nauwkeurig op;
    5. de Kaarthouder neemt onmiddellijk contact op met de Kaartbeheerder via het door MAES aangegeven meldpunt in Artikel 30§ 1 om de Kaart te laten blokkeren als deze na een transactie niet is terug gekregen;
    6. de Kaarthouder gebruikt de Kaart niet als hij weet of vermoedt dat het gebruik in bepaalde situaties on- veilig is of kan zijn; en
    7. de Kaarthouder laat zich niet afleiden als hij de Kaart gebruikt.
  7. De Klant mag de Kaart op generlei wijze gebruiken om contanten te verkrijgen.

Artikel 27 Pincode.

  1. Om verrichtingen uit te voeren en zich te identificeren, dient de Klant de Kaart in te brengen in de betalingsterminal, de lezer of enig ander toestel dat hem ter beschikking wordt gesteld, en zijn Pincode in te voeren. Het gebruik van de Kaart kan omwille van veiligheidsredenen beperkt worden en/of aan bijkomende voorwaarden onderworpen worden.
  2. De Pincode vervangt de met de hand geschreven handtekening, heeft tevens dezelfde bewijskracht als deze laatste en geldt als instemming met de verkrijging van Brandstofproducten. De instemming met een verrichting wordt geacht te zijn gegeven wanneer de Klant de Pincode heeft ingevoerd en/of de nodige authenticatieprocedures gevolgd en voltooid heeft ter bevestiging van de transactie. De Klant kan een aankoop van Brandstofproducten niet meer herroepen nadat hij zijn instemming heeft verstrekt.
  3. De Kaarthouder is verplicht er altijd voor te zorgen dat de Pincode geheim blijft. De Kaarthouder verklaart dat hij:
    1. een niet te makkelijk te achterhalen Pincode kiest als hij de Pincode wijzigt of kiest;
    2. de Pincode van buiten leert en nergens opschrijft;
    3. documenten waarin de Pincode vermeld staat onmiddellijk vernietigt;
    4. de Pincode aan niemand laat zien of bekend maakt; en
    5. indien een aantekening van de Pincode wordt gemaakt, dit op een manier gebeurt dat de Pincode voor niemand anders herkenbaar of herleidbaar is of anderszins valt te ontcijferen.
  4. De Kaarthouder is verplicht de Pincode altijd zorgvuldig te gebruiken. De Kaarthouder doet dat als hij:
    1. ervoor zorgt dat andere personen de Pincode niet kunnen zien als de Kaarthouder deze intoetst, bijvoorbeeld bij een betalingsterminal;
    2. bij het intoetsen van de Pincode de andere hand en het lichaam zoveel mogelijk gebruikt voor het af- schermen van het toetsenbord; en
    3. zich bij het intoetsen van de Pincode niet door een ander laat helpen.
  5.  Voor zover mogelijk zijn alle verplichtingen van de Kaarthouder en de hierbij gegeven voorschriften eveneens van toepassing op het bewaren en gebruiken van het Wachtwoord.

Artikel 28 Automatische afschrijving.

  1. Tenzij anders overeengekomen, zullen de betalingen via automatische afschrijving (SEPA) worden verricht.
    De Klant zal MAES een volledige ingevulde en ondertekende machtiging tot automatische afschrijving bezorgen welke geldt gedurende de volledige looptijd van de Kaartovereenkomst.
  2. De vooraankondiging met vermelding van het bedrag en de datum van uitvoering zal aan de Klant worden verstuurd binnen een periode van 14 kalenderdagen vóór de debitering van de factuur.
  3. Indien een automatische afschrijving wordt ingetrokken of geweigerd, zal de Klant aan MAES onmiddellijk een bedrag betalen dat gelijk is aan het bedrag van de ingetrokken of geweigerde automatische afschrijving.
    Indien een automatische afschrijving niet slaagt, worden hiervoor EUR 10,- administratiekosten bij de Klant in rekening gebracht (onverminderd het recht van MAES om bijkomende schadevergoeding te vorderen indien zij kan aantonen dat haar schade hoger is dan het voormelde bedrag).

Artikel 29 Kredietlimiet.

  1. De kredietlimiet vertegenwoordigt het maximale uitgavenbedrag dat tussen twee facturen is toegestaan. Het vertegenwoordigt geen kredietlijn.
  2. Indien de Klant de vastgestelde kredietlimiet overschrijdt en verzuimt onmiddellijk afdoende maatregelen te ne- men om het uitgevenbedrag binnen de vastgestelde kredietlimieten te brengen of onmiddellijk een passende afbetalingsregeling met MAES overeen te komen, behoudt MAES zich het recht voor om verder gebruik van de Kaart te blokkeren en het Account van de Klant te sluiten, onverminderd het recht van MAES om de dientengevolge geleden schade op de Klant te verhalen.

Artikel 30 Misbruik, diefstal of verlies.

  1. Om ongeoorloofd gebruik van de Kaart te vermijden, dient de Kaarthouder de Kaart meteen te laten blokkeren via de Persoonlijke Pagina indien:
    1. de Kaart is gestolen of de Kaarthouder vermoedt dat deze gestolen is;
    2. de Kaarthouder de Kaart is verloren of hij niet meer weet waar hij de Kaart heeft gelaten;
    3. de Kaarthouder constateert dat één of meer transacties met de Kaart zijn gedaan die niet door hem zijn gedaan, bijvoorbeeld na controle via de Persoonlijke Pagina;
    4. de kaarthouder weet of vermoedt dat iemand anders de Pincode weet of heeft gezien; en
    5. de Kaarthouder om een andere reden twijfelt aan de veiligheid van de Kaart of de Pincode.
  2. Als de Klant de Kaart na de melding terugkrijgt of terugvindt, mag de Klant of desgevallend de Kaarthouder deze niet meer gebruiken. De oude kaart moet bij de Kaartbeheerder worden ingeleverd of worden vernietigd, één en ander ter beoordeling van de Kaartbeheerder, waarna de Klant een andere kaart ontvangt en, mocht dat nodig zijn, een andere Pincode.
  3. Bij schade door misbruik van de Kaart moet de Kaarthouder meteen aangifte doen bij de politie. Als MAES daarom vraagt moet de Kaarthouder en/of de Klant een kopie van het proces-verbaal af kunnen geven.
  4. De Kaarthouder dient er rekening mee te houden dat de Kaartbeheerder en derde partijen die door MAES zijn aangesteld en behoren tot het netwerk van Tankstations, het gebruik van een specifieke Kaart kunnen laten blokkeren indien sprake is van (vermoeden van) misbruik, een technisch defect of wanneer dit voor de veiligheid en bescherming van de Klant, en/of goed functioneren van de betreffende Kaart, nodig is.
  5. De Kaartbeheerder kan een Kaart te allen tijde definitief of tijdelijk blokkeren of weigeren deze opnieuw uit te geven, te verlengen of te vervangen.
  6. De Klant is aansprakelijk voor transacties gedaan met de Kaart dan wel voor transacties waarbij misbruik wordt gemaakt van de Kaart in het algemeen tot 4 uur nadat de Kaart geblokkeerd is via de Persoonlijke Pagina.

Artikel 31 Intellectuele eigendomsrechten.

  1. De intellectuele eigendomsrechten op alle diensten en toebehoren van MAES zijn eigendom van MAES of van de derde van wie MAES het recht heeft verkregen om (een onderdeel van) deze diensten aan de Klant en/of haar klanten en/of Kaarthouders ter beschikking te stellen.
  2. De Klant verklaart op geen enkele wijze inbreuk te zullen maken, dan wel hier behulpzaam bij te zijn op een actieve of passieve wijze, op de intellectuele eigendomsrechten bedoeld onder Artikel 31, § 1. Onder “inbreuk maken”, wordt mede begrepen het (proberen te) aanpassen, te wijzigen, te omzeilen, de werking te hinderen van de beveiligingsmaatregelen van de chip van de Kaart en/of de Persoonlijke Pagina, zulks ten behoeve van ongeoorloofd gebruik van de Kaart.

Artikel 32 Aansprakelijkheid.

  1. Het is de Kaarthouder verboden om de Kaart te (doen) beschadigen, (doen) wijzigen of anderszins te (doen) gebruiken, anders dan het gebruik waartoe de Kaarthouder bevoegd is.
  2. De Klant is – voor zover dit binnen de wettelijke grenzen mogelijk is – volledig zelf aansprakelijk voor alle schade, uit welken hoofde dan ook ontstaan, verband houdend met het gebruik en/of het misbruik van de Kaart, de Pincode of het Wachtwoord jegens MAES, de Kaartbeheerder en/of derden. Onder “schade” wordt begrepen alle directe en indirecte schade, behoudens de aansprakelijkheid voor directe schade die is veroorzaakt door een toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de Kaartovereenkomst door MAES.
  3. De Klant vrijwaart MAES en de Kaartbeheerder en/of derden ter zake van alle schade die wordt veroorzaakt door het namaken, wijzigen en/of kopiëren van de Kaart door de Kaarthouder of ten gevolge van aan de Kaart- houder toe te rekenen gedrag.
  4. De Klant heeft geen recht op schadevergoeding of andere compensatie in verband met het niet kunnen gebruiken van de door MAES uitgegeven Kaart, ongeacht of de oorzaak van dit niet kunnen gebruiken is gelegen in een beschadiging van deze Kaart, het tijdelijk buiten dienst zijn van de betalingsterminal, de weigering van een derde partij die behoort tot het netwerk van Tankstations om producten en/of diensten te leveren respectievelijk te verlenen dan wel anderszins.

Algemene Voorwaarden